Followers

Tuesday, December 1, 2009

Hari Semalam~

"Mama ngan abah bawak kete hang ke pergi Segamat rini?"

"Takde ar, mama tak jadi pegi Segamat rini, pegi esok baik hari..."

"Oh yeke...nape tak gitau awal2..(aku yang tak tanya awal2..sengal!)..huhu.."

"nape?"

"ye ar, nak gi tengok kakak senior excident minggu lepas kat JB..."

"Oh..nak bawak kete ke?"

"Eh, takde ar... tengok ar, kalo ada kosong kat kete lain, tumpang kete diorang jek....kalo tak kite lenjan kete hang k..."

"Cheh! Yela...bawak leklok...."

Ade style lah kakak aku ni! hehehe....

Sampai jek rumah terus terkam (uish ganasnya!) mama nak dapatkan kesahihan berita. Mana la tau Kak Lang ni propa jek... lalalala [matilaaaa..tak percaya ngan kakak sendirik...dush3...]

dan mama pun mengesahkan...

"Ye, berita itu sangat benar wahai anakku. (lol...apekah?) Mama pegi balik ari jek selasa nanti"

Yezza! Terus bersyukur.. (yezza itu tanda bersyukur ke?... Ok la.. ALHAMDULILAH...)

Senang sahaja kan perancangan Allah. Malam sebelumnya ramai merancang nak pergi melawat kak diba kat Hospital JB. Tapi aku tak dapat lesen pergi sebab mama ngan abah nak pergi segamat. Ade kenduri kawen.. (apekah kawen di hari Selasa?? Pelik sungguh..) So, aku kena jadi driver kat umah ni..menghantar dan mengambil kakak-kakakku dari keje ye! Best tak keje part time tanpa gaji aku...hohoho...

So, aku pun takdela kompom nak pergi. Lepas dapat pengesahan SIRIM dari mama, terus aku call abang lek...

"Abang, kete abang kosong lagi tak?"

"Baaaanyaaaak kosong agi!" sambil tergelak... (apekah kaitan gelak itu..aku pun konpius..)

"Cantek ar bang! Eh, bukan abang yang cantek.. Maksud saya, saya nak itot! bleh ke?"

"Jom ar!"

la la tu gak aku bersiap... Memang style lah...

Alhamdulillah, setelah melalui perjalanan hampir 4 jam, (singgah ke Bukit Mahkota amik abang wan, kemudian ke Seremban amik abang Abu Qasim, pastu singgah Simpang Renggam amik Kak Dyll) sampai la kami semua kat Hospital Sultanah Aminah. Kat sinila episod kesayuan bermula...

Aku memang tak dapat bayangkan ape yang Kak Diba sedang hadapi saat itu. Saat dia buka mata jek, dia mengaduh sakit. Bila ditanya sakit dekat mana, dia tak tau....

"Sakiiit....! Ya Allah sakiitnyee..." rintihan itu menggugah jiwa tabah...

Air dititiskan di mulut diluahkan balik... Oh..apekah ujian ini.. Semoga Kak Diba tabah dan kuat menghadapi kesakitan yang dialami. Ye, aku tau, cakap itu kan semudah ABC, kita tidak merasa, namun aku harapkan setiap titip doaku dapat meringankan bebanan kesakitan Kak Diba...InsyaAllah...

Yang pasti, untuk pulih seperti sediakala akan memakan masa yang lama.. Apetah lagi apabila ia dikaitkan dengan emosi dan trauma... Itu pasti lebih memakan masa. Doktor pun bagitau yang Kak Diba sebenarnya trauma. Allahu Allah...Semoga dipermudahkan segala...

Alhamdulillah, ramai yang datang berziarah, antaranya, abang Naim dan isteri, kak dyll, kak syafa, kak sumayyah, lina mursyidah, siti, athirah, mui dan ada beberapa sahabat yang lain. Indahnya ukhuwah!

Ya Allah, kurniakanlah kesembuhan kepada Kak Diba agar dia dapat terus berjuang pada jalanmu. Kuatkanlah dia untuk menghadapi ujian-Mu ini.. ameennnn...

InsyaAllah, segalanya akan baek2 sahaja...

Kami pulang malam setelah dinner di Danga Bay... berganti driver. syukur, aku selamat sampai di rumah dalam pukul 1.30 pagi...

Wa makaruu wamakarallah....Aku benar2 terkesan dengan ayat ini...

Semoga mendapat manfaat bersama dan doakan semua yang baek2 untuk kita semua..

Wallahua'lam..

No comments: