Followers

Monday, July 11, 2011

Terimalah seadanya.

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah. Terima kasih buat anda,dan anda yg masih sudi membuka ruang ini.

Dalam hidup kita ini,serasanya kita banyak menerima atau memberi?

Teringat sebuah ungkapan kata dlm filem laskar pelangi "hiduplah utk memberi sebanyak banyaknya bukan utk meminta sebanyak banyaknya"

Sedar atau tidak sedar,terlalu banyak kita ini menjadi org yg menerima,dan jarang jarang sekali kita ini menjadi di kalangan mereka yang memberi.

Dan sedar atau tidak sedar, ada di antara kita ini banyak pula soalannya tentang apa yg diterima. Mempersoalkan itu dan ini. Malah merasakan setiap perkara yg diterima itu takkan pernah cukup dgn kehendak diri.

Hey! Mana perginya rasa syukur kita?

Sesungguhnya apa jua yg kita terima itu adalah pemberian dan anugerah tuhan. Dan Allah sendiri menyebutkan, sekiranya kita bersyukur maka akan ditambahkan nikmatNya kepada kita. Maka apa perlu digusarkan apabila pemberian itu tidak seperti yg dijangkakan? Apa dirunsingkan akan cacat celanya sesuatu perkara yg kita terima. Apa kita tidak redha dengan pemberian tuhan?

Yang pasti Allah tidak akan pernah kedekut dalam memberikan apa sahaja permintaan hambaNya. Allah sebutkan dlm alQuran,dan apabila hambaNya meminta,sesungguhnya Allah itu dekat. Dan Allah juga menyebutkan, berdoalah,nescaya Allah akan perkenankan. Subhanallah, Maha Pemurahnya Allah!

Menerima seadanya itu menunjukkan tanda redha kita kepada Allah, syukur kita kepadaNya.

Sihatnya kita,sakitnya kita, byk dan sedikitnya rezeki kita, cantik dan moleknya bakal peneman suri hidup kita, gembira dan sedihnya perjalanan hidup kita, pandai atau kurang pandainya kita, semuanya dlm pengetahuan dan kebijaksanan Allah. Dia tahu apa yg terbaik buat hambaNya. Sedang kita jarang sekali memberi yang terbaik, tidak malukah kita utk meminta-minta sesuatu yg sempurna?

Published with Blogger-droid v1.7.2

1 comment:

aziekz said...

nice entri.,,,bersyukurlah dengan sabar...