Followers

Friday, September 5, 2008

Lestari Kehidupan 2

Sambungan...

Hari Ahad (sehari sebelum puasa), dapat berita adik angkat aku di Bandar Sri Damansara kemalangan motor. Dari Kuala Pilah, Negeri Sembilan (rumah keluarga angkat aku), pagi itu, aku pecut ke Kuala Lumpur. Dah beberapa kali aku ke rumah dia (Atif). Rasa mengantuk juga memandu berseorangan. Tetapi niat untuk aku pergi melawat Atif tidak tergugat. Sampai di rumahnya, barula lega sikit rasa hati melihatkan Atif masih lagi boleh berjalan dan kecederaannya tidaklah teruk mana. Hanya tangannya sedikit calar-calar kerana digilis tayar kereta yang dilanggarnya. Mujur tak patah. Badan-badan pun ada lebam-lebam sikit. Yang penting dia selamat.

Bukan aku hendak bercerita mengenai aku pergi melawat dia, tetapi ingin aku menceritakan bagaimana aku merasakan keluarga Atif ini sangat istimewa. Terasa kasih sayang dari setiap ahli keluarganya mengalir deras di dalam rumah tersebut. masing-masing menunjukkan keprihatinan kepada Atif. Memberikan perhatian yang cukup baik. Walaupun berada dalam kelompok keluarga yang mewah (ayah Atif merupakan pengusaha Bas Persiaran Kiffah, dan hampir semua ahli kelurganya bekerja dengan ayahnya), namun kehidupan mereka sangat sederhana.

Apa yang aku maksudkan dengan sederhana di sini adalah sederhana orang bandar. Mereka sangat merendah diri. Tidakpun menonjol-nonjolkan kekayaan yang dimiliki seperti kebanyakan orang kaya yang lain, hubungan kekeluargaan sangat baik, tidak seperti keluarga mewah yang lain, porak peranda, memasing dengan hal sendiri (walaupun tidak semua). Apa yang saya perhatikan ada dalam keluarga Atif ini, suatu yang unik. Yang perlu dipelajari formulanya. Terima kasih atas pengalaman yang berharga ini, yang membuatkan saya lebih memahami dan menghargai erti sebuah keluarga yang sebenar.

*aku kenal dengan Atif ketika mengendalikan program di sekolah dia. Kem Ibadah Sekolah Menengah Kebangsaan Bandar Sri Damansara.

Bersambung...

No comments: