Followers

Friday, November 27, 2009

Salam semuanya! Haip2.. tengah watpe tu? ngah skodeng blog orang ye.... :-))

takpe2..skodeng skodeng la ape yang patut ye... pastu jangan lupa komen ye! jangan kedekut sangat...

Korang ni, time raya pun nak on9... ape kabar lembu2 korang? dah selamat kena sembelih lum? ke dah selamat masuk perut memasing? hurm... tak ajak..dush3..rasakan... rasa tak? tak rasa?? ok..ABAIKAN! :pp

Jom layan gambar raya family aku tahun ni...macam stylo plak... [mode perasan terrbaek!..ape ade hal?]..



ye, aku tau aku edit tak lawa... saddap k... hehehe..simpan maki tu dalam hati jek...

aku nak upload salah satu gambar dari yang atas tu. aku suka! sebab aku...ok..abaikan...

ni ha gambar nye...


well, abah aku pun layankan sajerk perangai anak2 dia... ape ade hal?

Disebabkan raya tahun ni jatuh ari Jumaat, so takde la adegan-adegan pertumpahan darah yang berlaku. Esok, semua lembu-lembu akan berjuang! Chaiyok! [cheh...] Aku ni kan, tetiap tahun asyik jadik saksi korban jek... tak pun tolong amik daging korban yang dah siap bungkus..(giler kejis perangai!)..so, ape kata, tahun ni kita buat perubahan sket..jom tolong orang sembelih lembu korban nak? hurm...menariik! oh ya..baru aku teringat aku pernah tolong gak dulu...so, nak pergi ke tak esok nih? lalalala... :p

ok..tukar mood kejap...

Dalam suka ria kita beraya ni kan, kekadang kita banyak lupa ade ramai yang kat luar sana yang sedang berduka. Ye, memang Islam itu menganjurkan kita untuk hepi bila tiba event besar Islam yang macam ni. Tetapi dalam ingatan persaudaraan itu masih perlu ade kan?

Cuba fikir balik ape yang dah berlaku dekat sekeliling kita beberapa minggu ni... Musibah apa yang telah Allah timpakan kepada kita? H1N1, walopun dah redha, tapi masih ade lagi yang sakit kan? Banjir...Taun...Kemalangan..Kematian...

Agak-agak kan, leh tak terbayang semua benda ni jadi dekat kita atau hampir dengan kita? Allah itu maha adil kan? Mungkin tidak pada masa sekarang...Masa depan? Who knows?

Pagi raya, saat dengar takbir kat masjid tadi terbayang pelbagai memori yang menjadikan diri aku seperti apa yang ada sekarang. [bulat dan comeyl! ooppsss...apekah?OK! back to the mood..:] Besarnya keEsaan TUHAN! Hurm, syahdu kan rasa. Bila kenang balik perkara-perkara yang lepas. Allah berikan masa 24 jam untuk semua umat manusia. Saat inilah baru kita merasakan betapa ruginya kehidupan kita. Betapa kalau kita diberi peluang untuk kembali pada masa-masa yang kita inginkan, tak terkira banyaknya benda yang nak kita selesaikan dengan sempurna. Tapi kita tak mampu untuk kembali kan? yang lepas pastikan berlalu pergi, yang berada di hadapan mata belum tentu pasti kita kan hadapi dengan sempurna...dan akhirnya kita akan terus menyesali setiap masa yang kita rugikan...

Oh ya, aku tersasar jauh dari landasan cerita yang sebelumnya..tentang musibah.. Jangan abaikan perenggan yang selepas itu. Aku dan kau simpan ia buat azimat kehidupan ye. Bercerita tentang musibah, sebenarnya benda ini bergantung kepada konsep penerimaan kita pada sesuatu perkara yang Allah datangkan kepada kita. Andai kita katakan itu adalah musibah, maka ia adalah musibah. Andai kita katakan itu ujian kasih sayang Allah, maka itu adalah apa yang kita fikirkan. Yang penting apa? KERJASAMA! hurm...

OH TIDAK! yang penting... kita redha ataupun tidak redha...

Sama al-kisahnya dengan pengorbanan Nabi Allah Ismail dan juga bapanya Nabi Ibrahim... Betapa besarnya dugaan yang Allah berikan kepada kedua Nabi ini, namun kita pelajari betapa cekalnya mereka mengagungi kehendak dan tuntutan Allah. Nabi Ismail itu kan satu-satunya anak Nabi Ibrahim. Andai kita, mampukah disembelih anak itu kerana arahan Allah swt? Pasti sukar bukan? Namun, dek kerana redhanya Nabi-nabi Allah ini pada suruhan Allah, maka segala-galanya diserahkan pada ketentuan DIA. Mudahkan? Allah dalam sekelip mata menggantikan Nabi Ismail dengan seekor kambing yang besar dan sempurna. Lantas, apa yang kita ragukan pada ketentuan Allah? Pasti dan PASTI ada hikmahnya... dan kini, apa yang kita raikan saban tahun adalah bagi mengimani kejadian ini di samping menginsafi betapa agungnya kekuasaan Allah dan betapa besarnya pengorbanan nabi Allah Ibrahim dan juga Ismail.

Sejauh mana aku dan kamu sudah berkorban?? Jom kita FIKIRKAN ye...

Ok, aku tahu kalau tulis pepanjang dalam blog orang takkan baca. Itu salah satu tips ye! Harap maklum...

So, aku nak orang baca blog aku. Korang pun yang baca sampai perenggan ni memang stylo! Tinggal sket komen korang ye...ade hadiah misteri ke? huhu...ABAIKAN..

Aku menulis sekadarnya...Kalo terkadang aku ter'syok' sendirik, itu lumrah aku, bukan lumrah kamu yang membaca. Maafkan la ye...

Sampai saat ini sebenarnya memikirkan hikmah beberapa kejadian yang terjadi dalam life aku sejak beberapa minggu yang lepas...Allah sahaja yang tahu...

Acapkali doa aku titipkan buat insan-insan terpilih ini:
-mama dan abah....Setiap saat doaku pasti untuk mereka, dan buat Kak Long, Kak Ngah, Kak Lang, Kak Teh, Kak Cik...[5 kakakku....]
-arwah adikku azim...setiap saat doaku mengiringinya...
-ayah dan umi Azim di Mekah...Doaku agar ketabahan mengiringi mereka...
-ayah, ummi, mama di Kedah, abah, ibu, adik di Johor.... Mereka sebahagian dari diriku....
-buat mereka yang selalu mendampingiku dalam apa jua perkara....[anda tahu siapa diri anda]
-semua....

dan khusus, doa ku buat Kak Adibah Ali, yang ditimpa ujian kemalangan jalan raya. Semoga Allah berikan kesembuhan dan keringanan kesakitan buat dirinya... Allahu Allah!

dan doa buat semua para muslimin...

Aku teremosi sebentar...menahan sebak....

Lantas...aku ingin akhirkan sahaja coretan ini...

Maaf....

1 comment:

alif zai mim ra said...

maaf jugak, shah. salam 'eiduladha. :)