Followers

Friday, December 18, 2009

1 Bulan 1 Adab: Stop Car Litter!



Assalamualaikum semuanya… :-)

Jom kita bercerita dan memahami apa yang ingin disampaikan:

Situasinya adalah di dalam kereta, sekeluarga sedang dalam perjalanan ke Melaka untuk bercuti. Menaiki kereta Mercedes baru.

“Angah, bukakkan roti tu, Ayah laparla” berkata ayah sambil memandu kereta

Angah pun memberikan roti tersebut kepada ayahnya.

“Ayah, nak buang dekat mana plastic roti ni?”

“Ala, bukak tingkap tu, buang jek kat luar.”

Si ibu pun mengiyakan.

“Ye angah, buang jek kat luar. Nanti semak pulak kereta baru ayah ni”

Apa perasaan anda?

Jom kita labelkan mereka ini. Terutama si ayah dan di ibu.

Kalau korang taknak labelkan, meh sini aku labelkan diorang ni sebagai orang yang berada di kelas yang PERTAMA tapi masih lagi bermentaliti kelas KETIGA! Aku cukup marah bila tengok orang buang sampah dari kereta depan mata aku. Kalau kereta tu ade dekat sebelah aku, memang aku suruh dia kutip balik. Haish!

Ini yang dikatakan masyarakat yang tidak bertamaduntidak sivik….tidak beradab dan menghasilkan baka dan waris yang juga lebih lebih tidak bertamadun, lebih lebih lagi tidak sivik dan lebih-lebih lagi kurang adabnya!

Kenapa terjadi seperti perihal di atas?

Tidak ada common sense! Tidak tahu ADAB!

Hey, come on la! Setakat nak SIMPAN SEKEJAP sampah dalam kereta, ape ade hal? Nanti sampai dekat tempat rehat ke, sampai kat rumah ke, boleh jek buang dekat tong sampah kan? Saish!

Kalaulah semua orang berfikiran macam ni (boleh sewenang-wenangnya membuang sampah keluar dari kereta atau any kenderan lain macam bas dan pengangkutan awam), tidakkah itu menyusahkan banyak pihak?

Si tukang sapu akan menjadi mangsa, malah terpaksa meletakkan diri dalam keadaan yang berisiko dek kerana ingin membersihkan sampah yang dibuang oleh mereka yang berfikiran ‘sampah’! Bayangkan ketika menyapu sampah yang kita buang, datang satu kereta yang sangat laju, merempuh si tukang sapu…

Jalan raya menjadi ‘tong sampah raya’! bukan sahaja menyakitkan mata yang memandang, malah memberikan kesan imej yang negatif oleh masyarakat luar kepada masyarakat Malaysia. Malu seh kalo orang cakap, orang Malaysia ni tak bertamadun, masih lagi buang sampah merata-rata!

Dush3… nak lari jejauh, nak sorok muka!

Pendidikan secara tak formal kepada orang lain. Mengapa tidak? Kitakan masyarakat yang suka mengikut dan menduplicate apa sahaja perkara. Perkara baek mahupun tidak. Malah masyarakat kita lebih cepat dan mudah terpengaruh dengan benda yang negatif! Ini fakta. Bayangkan majority masyarakat memikirkan… “oh, tidak mengapa, bukan aku jek yang buang sampah keluar kereta, tengok la tu, orang lain juga buat perkara yang sama.” Dush3… Rasa nak lempang jek laju-laju orang yang macam ni. Saish!

Hey, come on la!

Takde ruginya simpan dulu sampah dalam kereta. Nanti2 buangla. Kalau nampak sampah macam menyemakkan pemandangan dalam kereta, cuba gunakan plastic yang ada, simpan leklok. Jangan la sepah-sepahkan. SIMPLE!

Jom kita menjadi masyarakat yang beradab!

3 comments:

3p4h said...

Setuju! 2 tuju 3 tuju! Bertuju2...he5.

Msyrkt skrg sudah hilang 'adab'. Common sense pn hilang entah ke mn.

Harap entri2 seperti ini mampu mampu memberi impak yg bsr di kalangan pembaca.

Andai terkesan sdikit pun memadai kan?

@deQashaH said...

Betui tu epah! Bila adab dan common sense hilang, human being tend to be very selfish. They dont ever think about the effect of doing something to the others...

btw...tahniah dapat kakak ipar baru!

3p4h said...

Heee...TQvm.. Dpt akak ipar, bertambah2 la fmly. Beshnya