Followers

Friday, September 5, 2008

Lestari Kehidupan 3

Hari Isnin (hari pertama berpuasa), sempat bersahur dengan keluarga aku di rumah. Rindu terubat. Dapat bersama dengan semua, makan bersama. Syukur. Pagi kena balik UIA. Nak ke Johor (Endau) dengan Faruqi ( juga adik angkat aku ). Bas pukul sebelas. Tak perlu la aku menceritakan perjalanan ke Johor ini (yang sebenarnya agak memenatkan..huhu). Apa yang penting, aku dan adiq selamat sampai dan kini, dah berada semula di UIA dengan motornya. (balik rumah adiq kat johor sebab nak amik motor dia. Temankan dia balik ke KL naik motor.)

Apa yang dapat aku ceritakan di sini adalah kedua-dua keluarga, baik keluarga atif dan keluarga faruqi lebih kurang sama keadaan kasih sayang yang tercipta di dalamnya. Yang membezakan keluarga keduanya adalah taraf kehidupan. Jika keluarga Atif lebih mewah dan berada, bagi keluarga Faruqi adalah sebaliknya (walau tidak terlalu daif). Terharu aku melihatkan kegigihan ibu dan abah Faruqi dalam mencari rezeki untuk membesarkan anak-anak mereka, Along (Faruqi), Angah, Ateh, Acik ngan Adik. Ibu Faruqi bekerja di klinik, pagi seawal pukul 8 sudah pergi kerja setelah selesai menghantar adik-adik Qi ke sekolah, balik ke rumah tengahari, kemudian selepas berbuka puasa, sekali lagi ke klinik untuk bekerja. Bekerja dua kali sehari. Bayangkanlah. Sempat lagi menyediakan juadah berbuka yang lazat untuk aku dan juga adik-adik. Abah Qi pulak, sewaktu aku sampai di rumah, dia tak ada. Ke Kuala Lumpur bawak lori ikan untuk diedarkan sekitar KL. Bayangkan dari Johor bawa lori sehingga ke KL. Pukul sepuluh keesokan harinya, abah Qi balik ke rumah. Sempat bersalaman dengan dia. Kemudian dia masuk berehat di biliknya. Aku pun terlena sebentar di ruang tamu lantaran kengantukan yang tak tertahan. Tau ape yang mengejutkan aku setelah bangun lebih kurang pukul 2? Abah Qi dah tak ada. Sekali lagi keluar untuk membawa lori dari Johor ke KL. Hurm… Kuat orang tua ni. Kagum aku dengan kegigihan dan ketabahan abah Qi dalam mencari sesuap rezeki untuk keluarganya. Lantas keinsafan terus menyelinap ke dalam diri. Betapa beruntungnya aku, dilahirkan dalam keadaan keluarga yang cukup serba serbi. Banyak masa yang dapat diluangkan bersama abah dan mama. Berbanding dengan adik-adik Qi, mereka banyak masa bersama dengan ibu mereka, tetapi dengan abah?? Untuk pengetahuan, aku dan adik hanya berjumpa dengan abah waktu terserempak di tengah jalan. Abah baru nak sampai Endau, dan kami telah pun bertolak untuk balik ke KL. Jumpalah sebentar di tepi jalan yang sunyi, kadangkala dilalui oleh kenderaan yang dipandu laju. Satu lagi babak yang menyebabkan aku tersentuh. Abah pun cakap, dah lepas Faruqi ni belajar, abah pun legalah sikit. Menggambarkan harapan besar yang diletakkan di bahu Adiq.

Apa yang menyebabkan aku lega sedikit apabila melihatkan Faruqi mempunyai rasa tanggungjawab sebagai anak sulung. Sayangnya adik-adik Faruqi kepadanya terserlah tatkala dia sampai ke rumah. Mereka berpelukan, cium antara satu sama lain, terserlah kerinduan dari pancaran mata kerdil mereka. Sungguh, aku cukup tersentuh dengan bibit-bibit kemesraan antara mereka. Aku bangga dengan adik aku. Lantas aku percaya dan yakin, dialah harapan keluarga untuk menjaga dan memberikan segala yang terbaik. Semoga adik terus tabah dan cekal dalam menempuh kehidupan dan akhirnya berjaya untuk mengubah nasib keluarga. Kerana itu aku tidak kisah untuk terus menjadi sahabat (abang) yang rapat dengan Qi. Aku mahu memberikan yang terbaik untuk dia sebab aku tahu kepayahan hidup dia. Betapa besar tanggungjawab terpikul di bahunya. Dia perlu memastikan dia melakukan yang terbaik sebagai role model kepada adik-adiknya. Aku berbisik di dalam hati, biarlah aku yang menjaga adik tatkala dia di KL ni menyambung pengajian, agar abah dan ibu di Endau tidak risau sangat. Sungguh, aku tahu betapa mereka sangat risau dengan diri Faruqi lantas menitipkan pesan agar aku menjaga Faruqi sebaik mungkin. Pesanan mereka akan ku simpan, dan itulah yang akan aku lakukan. InsyaAllah, moga Allah berikan aku kekuatan.

Selesai penceritaan lestari kehidupan yang ku lalui sepanjang cuti pertengahan semester yang lalu. Walaupun aku agak sedih kerana tak dapat bersama dengan keluarga aku ketika itu (mama dan abah juga mungkin merasakan perasan yang sama, maafkan anakanda mama dan abah), namun aku bersyukur kerana di sebalik itu ada hikmah yang tersembunyi. Aku belajar banyak perkara yang boleh dijadikan panduan dalam kehidupan. Mungkin juga boleh menjadi panduan tatkala aku sudah berumah tangga nanti. Menjadikan formula keluarga Atif mengukuhkan talian kekeluargaan dan menjadikan ketabahan dan kegigihan keluarga Faruqi dalam mencari rezeki sebagai pendorong semangat. Keyakinanku , kedua-duanya berupaya untuk melahirkan generasi yang baik dari segenap segi. Formula untuk generasi yang faham akan erti kehidupan yang sebenar, perjuangan kehidupan yang sebenar. Mereka inilah orang-orang yang faham keperitan kehidupan dan mereka inilah yang menghargai sebuah kehidupan. Semoga menjadi iktibar untuk kita semua.

Maafkan aku seandainya penceritaan ini tak mampu memberikan gambaran yang sebenar apa yang telah aku lalui. Sungguh, andai anda mempunyai peluang sebegini, anda akan menghargai saat-saat yang sebegitu. Anda akan lebih menghargai nilai sebuah persahabatan. Aku bersyukur, diberikan kelebihan untuk bersama-sama dengan adik-adikku, menyelami kehidupan mereka dan menghadam erti kehidupan bersama mereka. Syukurlah. Semoga kasih sayang ini terus hidup subur dalam hati-hati kami.

****************************

*Aku berkenalan dengan Faruqi ketika menjadi Komiti untuk McLead (sebuah program kepimpinan yang dianjurkan oleh Pusat Asasi UIAM, sekarang diubah kepada OMEX) lebih kurang dua tahun yang lalu.



Aku bersama dengan adik dan acik. pagi sebelum keduanya pergi ke sekolah.







Adik Qi dengan motornyer..jauh tu datang...ada kenangan..hanya aku dan adik je tahu..ahaha...



2 comments:

Michelle Kathleen said...

Hey, I just found your blog and wanted to say hi. I was born on June 15th, 1987 too!

Do you read and write Enlgish?

@deQashaH said...

hye michelle! i do write in English sometimes. but i prefer to write in Malay Language (National language for Malaysian). I will try to have a post in multilanguage if possible.

anyhow, nice to meet you!