Followers

Wednesday, May 6, 2009

Update! Update!

Alhamdulillah, syukur yang tak terhingga aku panjatkan kerana atas kurnian dan keredhaan-Nya, dapat juga aku habiskan semester 2 08/09 kat UIA ni. Bermakna, semester depan aku akan berada pada tahun ketiga semester kedua. hurm, semakin singkat rasanya perjalanan di UIA ni, dan sesungguhnya aku akui perjalanan yang aku lalui di bumi Taman Ilmu dan Budi ini semakin sukar langkahnya.Berikut aku coretkan beberapa ringkasan sepanjang perjalanan semester lepas berlalu pergi:

1. Seperti biasa, awal semester, semangat membara untuk mulakan pembelajaran dengan baik. Targetnya untuk naikkan pointer sem lepas yang jatuh sedikit. Terasa jugak semangat tu membara di awal semester. Awal semester ni busy dengan Pilihanraya Kampus. Banyak jugak yang aku belajar sebenarnya bila melibatkan diri aku sebagai campaign manager kepada YB awe dan juga secara tak langsung kepada YB Fahmi. Terdapat banyak gak kontroversi sepanjang PRK berlangsung kali ni terutama apabila ia melibatkan fitnah yang besar terhadap PKPIM. Apepun, tahniah dan takziah diucapkan kepada YB Fahmi yang mendapat kerusi di ekonomi dan juga tahniah dan takziah juga kepada YB Awe yang tidak berjaya mendapat kerusi di kuliyyah, tetapi kalah secara bermaruah. Mabruk untuk kedua-duanya! http://adeqashah.blogspot.com/2009/01/curik-masa-sekejap-sementara-tunggu.html

2. Semakin hari yang berlalu, terkadang menyesakkan ruang kehidupan. Aku boleh katakan, hampir setiap hari, tak kira petang atau malam, jadual aku dipenuhi dengan meeting-meeting persatuan dan juga kelab. Banyak perkara yang perlu diselesaikan dan diperbaiki untuk semester kali ni. Lantas ruang untuk berlibur-liburan pastinya telah kurang. Rumah pun jarang-jarang jenguk. huhu. http://adeqashah.blogspot.com/2009/03/mama-cakap-tak-payah-la-balik-rumah.html Apepun, inilah kehidupan yang aku redhakan berada di sekitar ku. Lebih baik aku sibukkan diri dengan perkara yang boleh mendatangkan manfaat yang besar kepada ku. Pengalaman yang aku kutip sepanjang semester lepas dengan pelbagai program yang aku sertai menjadi permata berharga yang tak mungkin aku dapat di dalam kelas secara formal.
http://adeqashah.blogspot.com/2009/02/kehidupan-dan-janji-allah.html
http://adeqashah.blogspot.com/2009/03/utusan-kepada-diri-sendiri-dan-juga.html

3. Ada satu atau dua ketika atau lebih-lebih tika (heh!) aku jatuh dengan pelbagai tekanan dan juga tanggugjawab yang tergalas di atas bahuku. Tika itu teras lemahnya diri ini kerana tidak mampu bangkit semula dan menguatkan iltizam untuk teruskan perjuangan sebagai seorang pelajar dan juga aktivis sukarelawan. Entah mengapa saat itu, aku merasakan bebanan yang menimpa-nimpa seakan tidak memberikan aku sedikit ruang pun untuk bernafas. Harapan yang diletakkan kepada aku saat itu, terpaksa aku hampakan kerana aku perlu membina kembali kekuatan diri yang susut. Alhamdulillah, setelah memberi ruang untuk diriku bersendiri selama beberapa hari (tika ini, setiap perkara yang berlaku di sekeliling aku, tidak aku endahkan. Maafkan aku sahabat-sahabat yang mungkin terasa dengan tindakan aku), aku berjaya membina kembali kekuatan dalam diri aku untuk terus tegak berdiri dan memandang ke hadapan, terus kuat untuk menghadapi hari-hari yang mendatang.
http://adeqashah.blogspot.com/2009/01/aku-flat.html
http://adeqashah.blogspot.com/2009/03/diuji-lagi.html

3. Semester ini juga sebenarnya banyak mengajar aku untuk menilai semula erti persahabatan. Entah mengapa aku merasakan sehingga saat ini aku tidak punya seorang sahabat yang rapat denganku. Mengapa? Sedang banyak orang mengatakan kita perlu mempunyai sahabat untuk kita berkongsi rasa. Tetapi bagi aku, aku memilih untuk bersendirian. Bukan menidakkan peranan sahabat. Cuma bagiku, andai seusatu perkara dapat diselesaikan dengan sendiri, mengapa perlu disusahkan orang lain. Aku lebih senang untuk independant dalam setiap langkahku. Sebab aku tahu, setiap perkara yang berlaku pasti akan ada kesan dan akibatnya. Aku tak pantas untuk menerima kehadiran sesorang dalam hidup aku untuk dijadikan sebagai teman rapatku. Mungkin kerana pengalaman dan kesakitan masa lalu yang buatkan aku tidak tegar untuk punyai sahabat. Dan begitu juga aku tahu orang tidak mudah untuk merapati diriku. Aku sedar semuanya itu berlegar di sekeliling kehidupanku. Jadi, andai ada orang memerhatikan aku sering bersendirian, biarkan sahaja. Malah aku lebih senang untuk berkeadaan yang sedemikian. Sekurang-kurangnya, buat masa sekarang.

4. Saat aku rajinkan tanganku menulis ini, IMYC (International Muslim Youth Camp) sudahpun berakhir. Antara program terbesar yang julung-julung kali diadakan oleh perwakilan asrama pelajar. Alhamdulillah, syukur aku panjatkan kepada Allah atas segalanya. DIA benarkan program ini berjalan dengan baik. Dan aku banyak mengutip permata berharga dari pengalaman menjadi event coordinator untuk program ini. Namun begitu, timbul sedikit kekesalan dalam diri aku sebab gagal menjadi seorang pembawa obor agama yang baik dalam program ini. Maafkan aku. Mungkin ramai yang menyanggahku. Malah aku sedar yang terkadang aku melebihi batasan. Samada secara sedar ataupun tidak. Itu kesilapanku. Menjadikan diri aku begitu bertoleransi dengan banyak perkara sehinggakan aku mengabaikan perkara-perkara asas yang seharusnya menjadi keutamaan. Hurm, bila difikir balik, terlalu banyak perkara yang berlaku dalam program ni yang perlu diperbetulkan. Agar ianya selari dengan tuntutan objektif yang sebenar. Semoga perkara ini menjadi pedoman buatku untuk masa hadapan. Apepun, secara keseluruhannya, aku boleh katakan IMYC ini adalah percubaan yang baik bagi MRC UIA untuk mengadakan lebih banyak program yang melibatkan penglibatan semua pelajar terutama sekali pelajar-pelajar antarabangsa. Program seperti inilah sebenarnya yang boleh merapatkan hubungan dan mewujudkan suatu interaksi yang baik antara pelajar tempatan dan juga antarabangsa sebab interaksi yang berlaku semasa program berbeza naturenya dari interaksi sesame mereka sewaktu proses pembelajaran. Interaksi secara informal, aku fikirkan lebih mudah membentuk suatu suasana kemesraan yang jarang berlaku semasa proses pembelajaran. Sekadar pandangan peribadi. Huhu. Rindu untuk bekerja dalam program yang seperti ini. Suasana kemesraan antara komiti-komiti yang ada membuatkan keletihan menguruskan program langsung tak terasa.(Yeke? Ahaha.. padahal, kalo letak kepala je, kompom terus tidonye..) To all committees of IMYC, you all rock! Huhu…

5. Result sem lepas boleh la. Tapi satu paper aku sangkut. So, kena repeat ar short sem kali ni. Segan pun ade, sebab amik ngan lecturer yang sama. Apepun, aku dah memang expect pun yang aku akan repeat subject yang satu tu. Hurm.. Sedih-sedih pun takde guna. Teruskan jela kehidupan. Pointer biasa la, jatuh lagi. Walaupun sangat sedikit. Alhamdulillah, subjek-subjek aku yang lain takde la teruk sangat. Sebab tu pointer still leh ok lagi. Tapi dalam keadaan berjaga-jaga la. Short sem ni pastinya aku kena berusaha dengan lebih kuat lagi. Insyaallah akan aku usahakan yang terbaik. Banyak perkara sebenarnya perlu diambil kira. Kesibukan menguruskan aktiviti dan program seharusnya menjadi pendorong untuk aku menggunakan masa dengan sebaik mungkin. Aku tahu, aku tak punya masa yang banyak. So, I have to start from now! Huhu…

6. Banyak benda yang nak diceloteh. Tapi aku kira, cukupla setakat ni dulu. Nanti aku update kan lagi. Heheh. (padahal dah kering idea dah ni..)

* Semoga semester pendek kali ni dapat memberikan aku ruang untuk lebih mengenali diri aku yang sebenar. Kehidupan perlu diuruskan dengan lebih baik. Pandangan masa hadapan perlu lebih terang dan jelas. Aku perlu bersedia untuk tidak bersedia. Ujian Allah akan datang bebiler masa sahaja. Hanya kekuatan Iman yang dapat menjamin ketahanan aku pada setiap perkara yang datang. Kuatkah Iman aku? Hurm..

2 comments:

a.m.i.r.a.h said...

hurm at last u update ...
u sangut satu paper ??
apa kes ni ..
lol btw good luck for the short sem k ...
take care ...

suhailie said...

salam...

tahniah tok sume committee imyc '09. apapun sume dah buat yang terbaik. selain tu, biarlah Tuhan yang hakiminya.

kita tak bersendirian di dunia ni, walaupun akak sendiri suke buat kerja sendirian. betul la, kita sebolehnya taknak susahkan orang sekeliling kita.

apepun, sume orang punya pendapat sendiri. as long as kita boleh terima hakikat kehidupan, bagaimana kita menghadapinya tak sepatutnya menjadi isu.

life must go on. ada seorang ulamak pernah bertanya dengan anak muridnya, apakah perkara yang paling jauh dengan kita. macam2 jwpan anak muridnya, tapi dia menjelaskan yang paling jauh adalah masa lalu. masa depan, walau sejauh mana pun, akan dihadapi juga, tapi kita takkan kembali ke masa lalu. rasanya sume student bersemangat kot setiap sem baru. akak dulu, dari sek men lg. awal tahun, semangat baru, tekad baru, sampai akhir tahun....

iman bertambah dan berkurang. itulah keistemewaan manusia...gud luck.